Khamis, 18 September 2014

Fikir Sebelum Tulis dan Cakap!

Assalamualaikum.

Rasanya dah lama saya tak tulis tentang 'penyakit' masyarakat kita dan dunia. Maklumlah, kekangan masa menyebabkan saya tak dapat nak tulis panjang2. Jadi, cara paling mudah adalah ambil video dari YouTube dan letak sahaja di entry untuk 'Beginners Makeup Classes' saya.

Baru2 ni, sewaktu tengah melayan YouTube, saya ada ternampak sebuah video yang bercakap tentang selebriti2 antarabangsa yang kena 'sindir' dengan selebriti lain. Contohnya macam '11 Celebrities Who've Dissed Taylor Swift'. Bila saya tengok video2 tu, saya terfikir, mereka ni tak fikir ke waktu nak menulis atau bercakap?

Memandangkan mereka ni 'public figure' jadi mereka kenalah fikir dulu ataupun mereka ni sebenarnya hanya nak mencipta kontroversi atau mencari glamor? Tapi, ada juga yang memang jujur atau 'open' bila bercakap dan hanya ingin meluahkan ketidakpuasan dalam hati tapi dngn cara yang salah. 

Masalah ni bukan setakat berlaku di luar negara, tapi dalam negara kita sendiri dah ada orang2 macam ni. Kalau setakat sekali je tak apalah tapi kalau dah beratus kali, dan kerjanya asyik minta maaf dan buat lagi itu dah salah.

Tapi, saya kagum dengan seorang penyanyi dari New Zealand yang popular dengan lagu hits nya iaitu 'Royals', Lorde. Lorde berfikir sebelum bercakap dan hampir kesemua sindiran yang dilemparkan kepada artis2 lain amat masuk akal dan ada 'point' nya disitu. Mungkin dia hanya ingin menegur artis2 itu dan tak ada niat nak bermusuh.

Walaupun tegurannya amat keras sedikit, mungkin itu cara yang betul hendak 'menyekolahkan' mereka kerana mungkin ada orang yang amik tak endah bila ditegur dengan cara yang lembut. Bila dia menulis ketidakpuasan hatinya di laman sosial, dia mungkin akan berfikir dahulu kerana semuanya masuk akal.

Jadi, kepada yng suka 'cakap lepas' dan tak suka berfikir tu ubahlah sikap anda kerana ianya hanya akan membazir masa dan air liur anda sahaja. Bukannya anda akan dapat apa2 pun. Silap2 haribulan, tulisan atau kata2 anda tu yang akan memakan diri sendiri.

Illaliqaq.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...