Selasa, 28 Januari 2014

Ciri-ciri Seorang 'True Princess' (In My Opinion)

  Assalamualaikum semua. Tadi, saya ada terbaca cerita pasal kisah2 princesses zaman dahulu macam Snow White dan Cinderella. Jadi, secara tiba-tiba saya dapat ilham nak tulis pasal ni di blog. Semua tahu tentang Kate Middleton dan mendiang Puteri Diana. Mereka ni dianggap sebagai seorang puteri yang berjiwa rakyat di samping seorang ikon fesyen yang terkenal. Dan boleh dianggap sebagai 'True Princess'.

   

  Apa agaknya ciri-ciri seorang 'true princess' ni ya? Hah, pada pendapat saya ada beberapa ciri atau kriteria seorang 'true princess'.

Berjiwa Rakyat 
 Puteri yang berjiwa rakyat adalah seorang puteri yang amat disayangi oleh rakyat-rakyatnya. Puteri yang macam ni adalah seorang puteri yang sangat mengambil berat tentang rakyatnya di samping selalu memberi bantuan secara ikhlas dan sukarela kepada rakyatnya apabila diperlukan.

Tidak Sombong Dan Membangga Diri
Jarang kita berjumpa puteri yang sombong dan membangga diri ni. Mungkin nisbahnya hanya 1:10000. Puteri yang peramah selalu menjadi pilihan rakyatnya. Kalau macam saya, saya suka puteri yang boleh diajak berbual dan setia menjawab soalan-soalan spontan dari rakyat. Tapi, kalau peramah tak bertempat pun tak boleh juga.

Bertanggungjawab
Jangan ingat seorang puteri ni tugasnya hanya bersolek dan melaram sahaja. Puteri juga mempunyai tanggungjawab, iaitu mengeratkan hubungan istana dan rakyat di samping menjaga kebajikan rakyat-rakyatnya. Mungkin ada yang ingat puteri ni tak ada tanggungjawab ataupun tugas. Tapi, hakikatnya, banyak yang perlu dilakukan. Kadang-kadang, schedule penuh sampai tak ada masa untuk diri sendiri atau pergi ke spa.

Menghargai Pemberian Orang Lain
Apa kena-mengena menghargai pemberian orang lain dengan 'true princess' ? Sebenarnya, ada kena mengena juga. Selalu kita tengok banyak rakyat jelata yang memberi pelbagai hadiah untuk puteri kesayangan mereka. Contohnya, macam Kate Middleton.

 Sewaktu ramai yang tahu tentang kehamilannya, banyak hadiah yang Kate dapat dari rakyat-rakyatnya. Salah satunya, kalau tak silap, sebuah katil untuk bayi yang diukir daripada kayu. Kita tak tahu samada Kate simpan atau gunakan katil bayi tu, tapi mungkin dia akan gunakannya.

Yelah, puteri diraja mesti nak barang yang branded dan mahal. Tak mainlah barang-barang yang murah. Tapi, lain cerita untuk 'true princess'. Dia akan gunakan barang-barang yang diberi atau disimpan di sebuah tempat yang membolehkannya melihat barang2 itu sebagai tanda kenangan.

  Itu jelah yang dapat saya senaraikan tentang kriteria 'true princess'. Saya ni bukannya arif tentang kehidupan diraja ni. So, tak berani nak cakap lebih-lebih. Sampai di sini saja coretan untuk hari ni.

Illaliqaq!



Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...