Sabtu, 4 Januari 2014

BFF Selamanya

1) Dekat tengah tu, Ainul dan adiknya, Mawaddah.

  2) Yang pakai baju biru tu, Husna dan yang pakai baju maroon tu, Ainul.

Setiap orang mesti ada BFF a.k.a sahabat baik masing-masing betul tak? Sekarang, nak tunjukkan lah 2 orang sahabat baik yang sentiasa ada dengan saya waktu susah dan senang. Kalau tengok gambar kat atas tu mesti dah dapat agak siapa BFF saya. Sekarang, saya nak bercerita tentang mereka berdua ni.

Ainul: BFF pertama yang dijumpa waktu first time masuk 1 Angsana tahun lepas. Waktu tu memang tak kenal. Tapi, perkenalan ni secara tak sengaja. Waktu tu, saya duduk belakang dia. Memandangkan dia selalu berbual dengan Husna yang secara kebetulan duduk di sebelah saya, dari situ saya kenal Ainul. Walaupun saya tak berapa ingat macam mana kami berjumpa yang sebenar-benarnya, tapi itu tak penting, yang penting dia boleh terima saya seadanya : )

Husna: Sebelum ni, ada diceritakan yang Husna ni duduk kat sebelah saya sewaktu dekat 1 Angsana.Tapi sebenarnya, sebelum dia duduk sebelah saya, dia ada duduk di bahagian depan dengan orang lain, tapi dia berpindah ke bahagian belakang dengan saya (sebenarnya, terlalu belakang. Paling hujung sekali dekat pintu belakang). Sebelum dia duduk bahagian depan, dia pernah duduk di tempat saya duduk dengan orang lain. Disebabkan 'orang lain' tu duduk di tempat lain, dia pun berpindah. Dari situ, saya mula kenal dengan dia. Tapi tak banyak cakap waktu mula-mula. Lepas beberapa hari, barulah kami mula kecoh kat belakang setiap kali cikgu mengajar. 

Kami memang sekepala. Setiap kali cikgu tiada di dalam kelas, mulalah berbual-bual. Siap ketawa-ketawa lagi. Macam-macam yang dibicarakan. Daripada kisah-kisah yang ditonton di televisyen, MV atau video di Youtube, lagu, sampai ke hal-hal peribadi. Macam-macam benda yang boleh dijadikan topik.

Tapi, tak semua benda gembira. Kadang-kadang, ada yang bersedih. Itu normal. Bukannya setiap kali berjumpa, ketawa-ketawa. Selalunya, kalau salah seorang bersedih, yang lain akan menenangkan. Tapi, kalau ada salah faham, kami akan berterus terang dan selesaikan cepat-cepat. Kami sentiasa berusaha menjaga hati masing-masing. Tapi memang jarang-jarang kami bergaduh. 

Selalunya, kalau salah seorang kawan bergaduh dengan kawan yang lagi satu ataupun saya bergaduh dengan yang lagi satu, akan ada diantara kami bertiga yang jadi pengantara ataupun pendamai. Cara yang paling berkesan adalah sesi luahan hati ataupun bermesej. 

Walaupun dah tak jumpa lagi pada 2014, sebabkan saya dah masuk kelas lain, tapi kami masih lagi berhubung walaupun tak selalu berjumpa. Saya sentiasa berharap dan berdoa agar kami bersatu semula dengan masuk ke 3 Anggerik. Saya pasti, Ainul dan Husna  tengah berusaha. Semoga usahanya membuahkan hasil. Kepada sahabatku, engkau bagaikan permata yang aku akan jaga sampai bila-bila.
Illaliqaq.  



Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...