Khamis, 23 Januari 2014

Merentas Desa 2014 (Kenangan Yang Tak Mungkin Dilupakan)






Selepas acara merentas desa, semua dah kepenatan. Ada yang duduk di laluan bahasa arab, ada yang dalam dewan.
 

  Assalamualaikum semua, hari ni nak cerita sikit tentang acara merentas desa di sekolah pagi tadi. Memang memenatkan. Tapi, best sangat sebab jarang-jarang dapat peluang berkejar-kejaran dengan kawan-kawan dan cikgu. Untuk pengetahuan semua, larian ni untuk mengumpul mata untuk rumah sukan masing-masing sebelum kejohanan peringkat sekolah. Kalau peserta perempuan, kira-kira 4 km je kalau peserta lelaki, 6 km.

  Waktu ni lah nak amik mata banyak-banyak. Kat sekolah saya ada 4 buah rumah sukan untuk form 1 sampai form 5. Antaranya, Temenggung (Biru) , Bendahara (Kuning) , Panglima (Merah) dan Laksamana (Hijau). Saya mewakili rumah Temenggung. Kami semua berusaha sedaya upaya nak kumpul mata untuk rumah sukan dan nak jadi juara edisi tahun ni. Tapi, apalah nasib, Temenggung kalah dan juaranya Bendahara.

  Walau apa pun, kami semua seronok sangat-sangat sebab dapat dengar sorakan rumah masing. Siapa sangka, rumah Temenggung telah dikenakan oleh rumah Panglima atau Laksamana dengan sorakan mereka tu. Memang kecoh sangat dalam dewan tu. Macam dalam stadium pun ada jugak bila rumah Bendahara memalukan 'gendang' atau 'kompang' mereka tu. 

  Untuk pelajar form 6 pulak, merekalah yang pada saya paling tak bersemangat. Tak tahu kenapa. Penat kot. Mereka ni, ada rumah masing-masing jugak, iaitu, Alpha, Beta, Gamma dan Bravo. Tapi, kami adik-adik ni memang dikenakan habis-habisan oleh senior-senior form 6 ni melalui sorakan mereka. 

  Nak tahu sorakannya, macam ni, 
Form 1-5: Wahai form 6, manakah sorakan mu? (ramai-ramai)
Form 6: Wahai adik, bersabarlah! (ramai-ramai)

 Anyway, kami masih happy dan enjoy. Sampai sini sajalah cerita saya pada hari ni. Kalau nak cerita pasal merentas desa dengan rumah-rumah sukan ni, memang sampai esok pun tak habis.

Illaliqaq.

  

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...