Sabtu, 25 Januari 2014

Bahasa Arab

  Assalamualaikum semua, sekarang ni saya dah jarang-jarang sangat nak update blog. Maklumlah, kehidupan sebagai seorang pelajar mestilah sibuk. Hari ni, nak cerita pasal BAHASA. Dalam dunia ni, macam-macam bahasa yang ada. Ada bahasa melayu, bahasa arab, bahasa inggeris dan macam-macam lagi.

  Setahu saya, bahasa arab serta bahasa mandarin adalah bahasa yang paling sukar sekali di dunia. Disebabkan saya ni pelajar aliran KAA, jadi kenalah belajar Bahasa Arab. Mula-mula, memang sukar tapi tak lah sukar sangat sebab dari sekolah rendah dan sekolah agama dah belajar bahasa arab. Sekurang-kurangya, tahulah asas-asas bahasa arab.

  Kalau kawan-kawan perasan, setiap kali saya habis tulis sesuatu post, saya akan tulis perkataan 'Illaliqaq'. Illaliqaq bermaksud jumpa lagi. Selalunya, lepas habis belajar bahasa arab, ummi (di sekolah saya, kalau cikgu bahasa arab yng dah kahwin dipanggil ummi) akan menyebut Illaliqaq dan dibalas Maasalamah yng bermaksud selamat tinggal.

  Tapi, saya sebenarnya seronok belajar bahasa arab ni, (kalau cikgunya seronok, seronoklah) bila difikirkan balik, tak susah mana pun. Lagipun, ummi memang meperaktikkan amalan bercakap dalam bahasa arab setiap kali kelas arab dan ada sikit bahasa melayu.

  Bila dah masuk kelas baru ni, cikgu yang mengajar bahasa arab nya pun sama macam tahun lepas, jdi mudah untuk saya ikut rentak dia. Yang kesiannya, kawan-kawan dekat kelas baru, terpingga-pingga disebabkan cikgu arab yang dulu dah ajar kelas lain.

  Waktu kelas arab, nak pergi tandas, nak jumpa kawan yng dekat kelas sebelah atau tak bawa buku pun kena cakap arab. Kalau contohnya kita nak jumpa kawan kita yang kebetulan kelas dia tengah belajar bahasa arab pun kena cakap arab. Dan lagi satu, sekarang ni, semua matapelajaran dah ada PBS dan 'band' jadi, selepas habis kelas, kami akan berazam untuk dapat band 6 dalam bahasa arab.

  Tapi, saya suka belajar bahasa arab dan saya berpegang dengan kata-kata 'Bahasa Arab itu bahasa syurga dan Al-Quran' itulah pendorong semangat saya untuk belajar bahasa arab : )

Illaliqaq

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...