Jumaat, 17 Januari 2014

Claustrophobia

Assalamualaikum kawan-kawan, hari ni saya nak bercerita tentang satu penyakit fobia yang mungkin agak asing bagi kita. Mungkin ada yang pernah dengar dan ada yang tak pernah dengar penyakit ni. Untuk pengetahuan semua, Claustrophobia ni bermaksud ketakutan untuk tidak dapat keluar daripada tempat-tempat yang kecil, sempit dan gelap. Ia berasal daripada gabungan perkataan Latin iaitu claustrum yang bermaksud 'tempat yng sempit' dan phobos yang bermaksud 'ketakutan'.

Saya sendiri menghidapi penyakit ni. Walaupun tak berapa teruk sangat, tapi boleh tahan lah. Selalunya, orang yang ada Claustrophobia ni akan takut dengan tempat-tempat yng terlalu sesak dan sempit macam dalam lif. Ada juga yng takut dengan bilik yang tak bertingkap. Tapi yang penting, sempit,gelap dan kecil. Kalau saya, saya takut dengan tempat yang tak ada pengudaraan yang baik, sempit dan gelap.

Punca-punca Claustrophobia :

  1. Tersekat di dalam bilik yang gelap dan tak dapat jumpa suis atau pintu untuk dapatkan cahaya. (boleh berlaku pda orang dewasa/ kanak-kanak)
  2. Kanak-kanak yang terkurung di dalam kotak yng ditutup
  3. Kanak-kanak yang dikurung di dalam almari
  4. Kanak-kanak yang jatuh ke dalam kolam renang dan lemas
  5. Kanak-kanak yang terpisah dari ibu dan bapa apabila berjalan di tempat yang ramai orang (pasaraya dll)
  6. Kanak-kanak yang terkurung di dalam kereta ibu bapa

Kalau pada saya, punca Claustrophobia nya adalah apabila suatu ketika dahulu, saya pernah terkurung di dalam sebuah bilik yang sangat gelap dan tak dapat cari cahaya serta pernah ter'sepit' di tempat yang sempit.

Itu yang sampai hari ni, saya Claustrophobia dan cepat panik bila dalam tempat yang sempit macam ni. Kalau waktu blackout lagi lah. Cuma saya tak nak tunjuk je yang saya panik. Kalau dulu, ada juga lah sampai susah hati yang terlampau bila blackout, sekarang dah kurang. Alhamdulillah.

Claustrophobia ni ada rawatannya. Kalau saya, saya akan cuba sedaya upaya mengatasi ketakutan tu. Sampai sini saja lah ye. Kepada yang ada fobia tu tak kisahlah fobia apa pun, hadapinya dengan tabah okay!

Illaliqaq!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...