Selasa, 25 November 2014

Ini Kehidupan Remajaku...

Assalamualaikum.



YOUNG AND DUMB. Sesuai sangat frasa ni untuk remaja dan orang2 yang muda. Tak berfikir panjang, perasan dah matang atau dewasa, selalu ingat ibu bapa kongkong kehidupan kita, mudah terpengaruh, selalu ingat kita je yang betul dan macam2 lagi.

Tapi, itu semua lumrah kehidupan. Maklumlah, orang kata itu 'darah muda' (erm..saya tak pasti samada darah muda atau darah manis. tak pe lah). Inilah dia remaja. Waktu remaja ni lah kita nak cari identiti kita yang sebenar. Sebenarnya, itulah perkara yang paling susah sekali nak cari.

Kadang2, ada yang sampai tersalah arah sebab tersalah pilih identiti dan kawan. Sebenarnya, golongan remaja dan anak mudalah yang paling mudah dipengaruhi.

Waktu jadi remaja ni, kita akan selalu buat benda2 yang bodoh. Bila kita dah besar sikit dan difikirkan balik mesti akan malu sendiri. Memang betul apa yang cikgu saya cakap, bila kita buat sesuatu yang bodoh atau tak sepatutnya pada waktu remaja ni mesti kita akan malu sendiri.

Kadang2, bila saya teringat benda yang berlaku pada tahun lepas atau dua tahun lepas pun saya akan malu sendiri dan terfikir, 'kenapalah aku buat macam tu..'. Walaupun hanya perkara kecil macam 'tercakap kuat sikit' atau 'terover sikit' mesti akan meniggalkan kesan dan memori yang amat mendalam.

Remaja juga tak terlepas dengan 'cinta'. Sejujurnya, inilah satu-satunya benda yang paling saya cuba nak elak dan tak nak cakap samada dalam blog ataupun bila cakap dengan kawan2. Saya dah mindset dalam minda saya yang saya masih tak cukup umur untuk benda2 tu semua.

Lagipun, banyak lagi benda yang saya nak buat dan nak uruskan. Saya seronok jadi single. Saya tak faham kenapa ramai yang pilih 'couple'? Ya, itu semua lumrah manusia tapi kenapa sekarang? Kenapa tak jadi kawan sahaja dulu? Kenapa nak beritahu orang ramai?

Tapi, saya faham semua orang nak disukai dan menyukai (wek, macam nak muntah bila cakap pasal cinta remaja ni. SORRY).

Walau apapun, kita kena ingat tanggungjawab kita sebagai anak dan pelajar. Memang betul, kehidupan sebagai remaja hanya sekali dalam seumur hidup dan inilah masa untuk enjoy tapi berpada-padalah. Jangan melebih-lebih.

Saya juga kadang2 ada rasa nak enjoy semua tu sebab saya pun REMAJA juga! Tetapi, saya ada satu prinsip yang saya pegang sampai sekarang iaitu...

SELAGI AKU TAK DAPAT MASUK UNIVERSITI/HARVARD/OXFORD/BELAJAR KAT LUAR NEGARA, SELAGI TU TAK AKAN ADA 'COUPLE', LEPAK (UNTUK BENDA2 TAK BERFAEDAH) ATAU BERPUTUS ASA.

Tapi, ini tak bermaksud saya akan jadi 'nakal' pulak bila masuk universiti nanti ya..

Illaliqaq.   

P/S: THANK YOU GOOGLE IMAGES!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...