Isnin, 10 November 2014

Kalau Negara Kita Bebas Macam Amerika...

Assalamualaikum.

Semua pernah dengar kan kata-kata ni : This is a free country!

Ha, itulah kata-kata yang digunakan di Amerika yang menggambarkan betapa bebasnya mereka di sana. Boleh buat apa saja sesuka hati. Tapi, tak semua bendalah yang boleh dibuat sesuka hati tu.

Bayangkanlah kalau Malaysia ni 'bebas' macam Amerika. Contohnya macam boleh hina pemimpin atau mengkritik pemimpin di laman sosial sesuka hati. Tak pun boleh membangkitkan isu perkauman @ racist sesuka hati dan banyak lagi lah 'sesuka hati' tu.

Saya rasa kalau Malaysia jadi macam tu alamatnya runtuhlah negara kita ni. Kalau kat sana mungkin mereka tak berapa kisah sebab dah biasa. Saya sendiri rasa bersyukur sangat kita ni tak terlalu 'bebas' macam kat sana.

So, janganlah merungut undang-undang ketat sangat ke atau rasa tak bebas sebab kebebasan yang diberi ni pun dah lebih dari cukup dah ni.

Sekurang-kurangnya suara kita masih boleh didengar walaupun ada had dan batas-batasnya. Bersyukurlah kita tak jadi macam negara yang tengah berperang sekarang. Kalau bersuara je kena bunuh, kena tembak. Nak keluar pun takut dan rasa tak selamat walaupun dekat negara sendiri.

Ucapkanlah Alhamdulillah dan syukur kepada Tuhan kerana negara kita aman dan tak terlalu 'bebas' yang keterlaluan sangat yang boleh membawa kepada perpecahan sesebuah negara.

Illaliqaq.

1 ulasan:

Ujie berkata...

Penulisan yg baik!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...