Khamis, 27 Mac 2014

Bila Sengaja Nak Menyibukkan Diri Sendiri...

Assalamualaikum semua. Beberapa hari lagi rasanya cuti sekolah nak habis. Dalam otak ni dah plan macam2 bila naik sekolah nanti. Nak siapkan PBS yang tertangguhlah, nak itulah, nak inilah. Macam2. Tapi saya sebenarnya tengah ambil peluang nak 'menyibukkan diri sendiri' bila naik sekolah nanti. Saya dah rancang nak sibukkan diri dengan aktiviti pembelajaran (sudah semestinya) dan aktiviti kokurikulum.

Untuk pengetahuan semua, tahun lepas saya dan rakan2 ada mewakili sekolah untuk pertandingan Bicara Berirama a.k.a Choral Speaking bahasa melayu. Tapi, sayang betul kecundang di tengah2 jalan. Itu yang tahun ni berhasrat nak sambung balik 'perjuangan' tahun lepas jika diizinkan. Kira macam nak balas dendamlah. Selain tu, saya ingat nak buat Nilam banyak2.

Tapi bila dah masuk macam2 pertandingan ni, rasa ketinggalan dalam pelajaran pun ada jugak. Tapi, dengan sokongan dan bantuan rakan2, semua tu dapat diatasi. Alhamdulillah. Lagipun saya banyak masuk pertandingan yang memerlukan saya untuk menghafal skrip, jadi secara tak langsung dapat meningkatkan fungsi mengingat otak. Makin senanglah nak mengingat fakta2 penting.

Ada juga kawan2 yang mengatakan bahawa saya ni macam 'beruntung' tak masuk kelas, tak belajar. Tapi mereka tak tahu pengorbanan kami untuk sekolah. Kami sanggup belajar sendiri di rumah semata-mata untuk harumkan nama sekolah.

Tapi bila kalah, kawan2 yang lain mulalah nak mengata. Kadang2 ada juga cikgu yang cakap, "tak masuk kelas, tapi kalah jugak". Tak apa, kami telan je sebab kami tahu yang cikgu nak membakar semangat kami untuk terus berusaha dan cuba lagi tahun depan.

Tapi paling tak boleh terima kalau kata2 ni keluar dari kalangan murid2. Mereka seolah-olah tak memahami dan ingat kami tak masuk kelas duduk2 goyang kaki sahaja. Padahal kami dah cuba yang terbaik dan semampu yang mungkin. Cuma rezeki tak ada dan dah ditakdirkan oleh Allah S.W.T kami tak menang. Kesimpulannya, janganlah berkata-kata kalau tak tahu apa2. Takut nanti boleh membawa kpd fitnah pula. Nauzubillah.

Illaliqaq.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...