Selasa, 10 Jun 2014

Kenapa Nak Menjadi Seorang PEMBULI?

 

Assalamualaikum. Pagi tadi ada tengok rancangan Bella di NTV7. Mereka ada bincangkan tentang isu buli di kalangan pelajar sekolah. Kemudian ada dipaparkan pula video tentang beberapa orang pelajar perempuan membuli secara fizikal seorang pelajar perempuan. Tak dapat saya bayangkan bagaimana mereka masih boleh lagi tersenyum bangga melihat pelajar itu dibuli.

Sebagai seorang pelajar, saya rasa simpati dengan pelajar tu. Kadang2, saya rasa tak faham dengan pelajar2 yang membuli ni. Mungkin ramai yang tertanya-tanya apa yang ada di dalam fikiran mereka sampai mereka ni boleh jadi begini. Menurut ahli panel tadi, pelajar membuli disebabkan oleh beberapa sebab:

1. PERNAH DIBULI

Kebiasaanya pembuli ni pernah dibuli sebelum ni. Disebabkan ini, mereka berasa takut dan merasakan mereka perlu melindungi diri mereka sendiri. Jadi, apabila mereka tidak dibuli lagi mereka merasa trauma dan bertindak membuli orang lain kerana tidak mahu orang lain melakukan perbuatan yg sama terhadap mereka dngn alasan melindungi diri sendiri.  

2. MASALAH KELUARGA

Jika seseorang kanak2 dibesarkan dalam keadaan keluarga yang porak peranda, secara tak langsung ia akan memberi kesan kepada perwatakan kanak2 itu sendiri. Contohnya seperti penekanan terhadap disiplin yg melampau atau tidak konsisten. 

3. PENGARUH RAKAN SEBAYA

Ini merupakan faktor yg paling dekat dngn isu buli. Disebabkan mempunyai rasa ingin diterima di dalam sesebuah kumpulan, mereka sanggup mengikut segala aktiviti yg dilakukan kumpulan itu. Selain itu, mereka juga terpengaruh dngn gejala negatif ini drpd rakan2 mereka sendiri disebabkan tersalah memilih kawan. 

4. MAHU MELINDUNGI DIRI SENDIRI

Adakalanya, mereka mahu melindungi diri sendiri mungkin selepas melihat orang lain dibuli. Mereka tidak berniat hendak membuli tetapi mereka tidak tahu cara yg sebenarnya untuk melindungi diri sendiri. 

Banyak lagi sebab yg mendorong mereka untuk membuli namun saya hanya senaraikan faktor2 utamanya sahaja. Jadi, kepada kawan2 sekalian, janganlah anda bertindak membuli mereka yg lemah. Jangan jadikan buli sebagai alasan untuk berseronok. Ingatlah nasib mereka yg dibuli oleh kita. Mereka juga manusia biasa yg ada hati dan perasaan.

Illaliqaq. 






Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...