Selasa, 22 Julai 2014

Pesanan Untuk Mr/Ms. Know It All

Assalamualaikum.

Pernah tak berhadapan dengan situasi di mana seseorang tu kononnya kenal diri kita lebih dari kita sendiri? Kadang2 tu mesti ada kan. Orang2 yang macam ni digelar Mr/Ms. Know It All. Mereka berlagak seperti mereka tahu semuanya tentang kita.

Dan kadang2 ada juga yang cuba mengatur kehidupan seseorang itu dengan alasan mereka lebih tahu apa yang terbaik untuk kita. Jika mereka ibu kita, mungkin kita boleh terima tetapi kalau orang luar, maaflah tak ada siapa yang boleh terima.

Kepada Mr/Ms. Know It All dekat luar sana, jangan terasa hati. Mungkin anda fikir anda lebih tahu tentang seseorang itu lebih daripada orang itu sendiri dan anda fikir anda lebih arif tentang apa yang terbaik buat mereka. Tapi ingat, mungkin anda tahu tentang seseorang itu tak bermakna anda tahu dengan sedalam-dalamnya tentang orang itu.

Anda tak tahu apa yang ada dalam fikiran dan hati seseorang itu. Kenapa? Sebab anda bukannya 'mereka'! Tidak ada dua orang dengan satu hati atau satu fikiran dalam dunia ni. Jangan sampai anda dikatakan 'menjaga tepi kain orang' pula.

Kalau anda rasa anda tahu apa yang terbaik untuk seseorang itu, cakaplah dan berikan cadangan kepada orang itu tentang apa yang anda rasa terbaik untuk mereka. Jangan memaksa pula ya.

Layan lagu Kelly Clarkson, Mr. Know It All

Illaliqaq. 

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...