Rabu, 29 Oktober 2014

BODY IMAGE + MY CONFESSION

Assalamualaikum.

Akhirnya, saya dah tamatkan perjuangan untuk tahun ni! Oops, perjuangan apa ya? Hah, perjuangan peperiksaan. Tapi, saya tahu perjuangan ni belum selesai. Tahun depan, lagi besar datang. Ok, balik kepada tajuk...

Berapa ramai antara kita yang kadang2 merungut bila lihat tubuh kita di hadapan cermin? Ok, biar saya kira... 1,2,3,4.. Nampaknya ramai jugak yang sama seperti saya.

Kejap2, merungut itu tak kena ini tak kena. Yang besar nak jadi kecik, yang kecik nak jadi besar dan macam2 lagi. Mungkin ada yang memang rupanya begitu sejak dari kecil. Dari XXL nak ke S. Dari S nak ke L. Macam2 dunia sekarang ni.

Kadang2 kita tengok orang lain lebih kurus atau gemuk daripada kita lalu kita mula melihat diri sendiri macam yang saya cakap tadi, yang besar nak ke kecik dan yang kecik nak ke besar. Paling tidak pun ada yang 'bercakap' atau 'mengejek' mulalah kita berazam nak buat tu, nak buat ni.

Memang bagus azam tu, sekurang-kurangnya kita berikhtiar dan mencuba. Tapi, ada yang cuba dengan keterlaluan sampai jatuh sakit. Ada yang tak makan, ada yang muntahkan balik makanan dan ada juga yang makan banyak2 sampai tak larat nak jalan.

Janganlah sampai begitu... Ingat ya, jangan ingat orang yang terlebih berat badan tu tak buat apa2 dengan dirinya. Mungkin dia dah berusaha bersungguh-sungguh tapi mungkin tubuh badannya tak boleh terima perubahan yang berlaku. Macam tu jugak dengan orang yang terlalu kurus jangan ingat dia tak buat apa2. Mungkin dia dah cuba tapi tak berhasil mungkin sbb tubuhnya tak boleh terima perubahan.

JANJI KITA SIHAT DAN BAHAGIA TANPA SEBARANG PENYAKIT ITU SUDAH CUKUP...

MY CONFESSION:

Sebelum ni, memang saya teringin sangat nak turunkan berat badan berlebihan dan dapatkan body yang slim. Macam2 cara cuba tapi tak berhasil. Kadang2, saya terfikir lebh baik saya jadi anoreksia. Kurus kering tinggal tulang. Tapi, saya cepat tersedar. Saya masih muda. Saya ada kesihatan yang perlu dijaga. Walaupun saya tak dapat berat yang diingini, janji berat saya ideal. Syukur, saya dikurniakan tubuh badan yang agak tinggi, iaitu 160 cm dan berat yang boleh dikira ok, iaitu 67 kg. Walaupun nampak besar sikit tapi janji saya bebas penyakit. Lagipun memang saya dilahirkan dengan tulang yang besar.

KEPADA YANG DILUAR SANA JANGANLAH MENGADILI ATAU MELIHAT SESEORANG DARI LUAR SAHAJA, LIHATLAH DALAMNYA JUGA. TIADA APA DOSANYA MENJADI ORANG BERBADAN BESAR ATAU KURUS. 

Illaliqaq.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...