Khamis, 23 Oktober 2014

Cerah Cantik, Gelap Tak Cantik?? + Wanita berkulit gelap/tan tercantik

Assalamualaikum.

Hari ni saya terbaca di suratkhabar tentang diskriminasi terhadap warna kulit. Ooops, ini buka isu macam dulu di Afrika Selatan ya. Ini pasal kemenangan seorang gadis berketurunan India di Amerika yang berkulit gelap dalam pertandingan Miss America.

Ramai yang mengkritik kemenangannya termasuk orang2 di negara kelahiran ibu-bapanya iaitu di India. Orang tidak memandang kebijaksanaan dan senyumannya yang menawan tetapi memandang warna kulitnya.

Bila saya fikirkan balik, kat Malaysia pun apa kurangnya. Sekarang semua nak berkulit cerah. Mereka beranggapan bahawa kulit cerah itu satu kebanggaan dan sanggup berhabis untuk memutihkan kulit lagi2 yang memang gelap semulajadi. Sememangnya orang Asia ni tergila-gilakan kulit yang cerah. Orang Korea yang memang dah putih macam salji pun putihkan lagi kulit tu.

Come on girls, it's not relevant anymore! Kalau satu dunia anggap kulit cerah tu cantik kenapa mereka iktiraf Beyonce yang berkulit gelap sebagai antara yang tercantik di dunia dan kenapa ada wanita kulit gelap diiktiraf sebagai ratu cantik dunia?! Kecantikan patutnya diukur dengan 'facial feature' nya seperti mata, mulut bentuk muka atau lain2 serta kesucian hatinya bukannya warna kulit! 

Saya terkejut apabila terbaca satu iklan di suratkhabar mengenai satu produk pemutihan kulit yang tertulis 'untuk gelap keturunan'. Saya sebagai antara individu yang memang asalnya tan atau sawo matang @ kulit gelap memang amat kecewa dengan isu ni. Kalau saya terpaksa nak guna produk pemutihan pun mungkin untuk hilangkan tan berlebihan yang disebabkan terdedah kpd matahari berlebihan sampai tertutup tona kulit asal saya. Kalau ada masalah tan terlebih macam saya mungkin boleh guna produk pemutihan.

Cubalah sekali anda bersyukur atas apa yang anda. Sedangkan wanita barat dan Eropah terkejar-kejar kulit tan kita ni sampai sanggup nak jemurkan diri di bawah matahari. Zaman sekarang ni, DARK IS BEAUTIFUL! Tak kiralah apa warna kulit anda, anda tetap cantik kerana setiap ciptaan Tuhan itu sememangnya cantik. Apapun, terpulang kepada anda untuk menilai diri sendiri.

WANITA BERKULIT GELAP/TAN YANG TERSENARAI DALAM TOP 100 WANITA PALING CANTIK DI DUNIA MAXIM.

#7 ALESSANDRA AMBROSIO (MODEL VICTORIA'S SECRET)

#11 RIHANNA (PENYANYI)

#29 ZOE SALDANA (PELAKON)

#48 PAULA PATTON (PELAKON)

#65 KERRY WASHINGTON (PELAKON)

#75 ROCSI DIAZ (PENGACARA)

#81 GABRIELLE UNION (PELAKON)


HONORABLE MENTION

BEYONCE (PENYANYI)

LUPITA NYONG'O (PELAKON)

TAMAR BRAXTON (PENYANYI DAN PENGACARA)

Illaliqaq.


















1 ulasan:

Kesuma Angsana berkata...

cantik ni pada mata msg2 ler, cantik dimata kita x semestinyer cantik juga di mata org len kan.. so just be ourself aje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...