Jumaat, 21 Februari 2014

Adik, Tolong Jangan Berlagak Ya...

  Pagi tadi, ada terdengar satu cerita dari seorang kawan tentang seorang budak lelaki form 1 yang dengar ceritanya agak berlagak. Nama betulnya saya tak tahu. Dia boleh dikatakan agak popular di kalangan pelajar asrama (mungkin, sebab saya tak duduk asrama).

  Selepas dengar cerita tentang apa yang adik ni dah buat, saya agak terkejut kerana di kalangan senior2 di sekolah saya, tak ada seorang pun yang berlagak walaupun ada yang berlagak tetapi tak seteruk adik ni. Sekurang-kurangnya, sifat berlagak senior2 tu hanya sekadar untuk gurauan atau tidak disengajakan.

  Saya mula terfikir macam manalah keadaan adik ni bila dah masuk form 4 atau form 5 nanti. Saya harap sifat berlagak nya tu akan kurang sikit. Sebab kita sebagai senior kena tunjuk contoh yang baik. Walaupun saya hanya senior sesi petang (sesi petang ada form 1 dan form 2 je), namun tak pernah saya lihat senior2 sesi petang berlagak macam tu.

  Mungkin dia hendak menarik perhatian atau sekadar saja2 itu saya tak tahu. Yang saya tahu, caranya salah dan boleh memburukkan imejnya sendiri. Apapun, akak harap adik dapat tinggalkan sifat berlagak tu. Ingatlah yang kita ni hanya makhluk yang biasa dan banyak kekurangan. Hanya Allah S.W.T yang bersifat Maha Sempurna.

Illaliqaq

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...