Rabu, 26 Februari 2014

Bila Keyakinan Diri Sudah Hilang... (Motivate Yourself)

 





  Assalamualaikum semua. Pernah tak kita rasa yang diri kita tak berguna, tak cantik dan macam2 lagi. Mengapa nak fikir macam tu tentang diri kita? Kadang2 ada juga sesetengah orang yang selalu tak puas hati dengan diri mereka sendiri. Kita semua mesti ingat yang kita semua tak sempurna. Pasti ada cacat celanya pada diri kita ni. Sejujurnya, saya pun kadang2 ada juga fikir bukan2 tentang diri sendiri (saya masih manusia biasa).

  Kita kena ingat yang bila kita kata diri kita tak berguna atau apa saja yng negatif, itulah yang sebenarnya menjatuhkan semangat kita. Orang lain tak kata pun kita tak cantik atau tak berguna, tapi kita yang kata begitu pada diri sendiri. Jangan sekali-kali berkata begitu pada diri sendiri. Ingatlah yang 'You're what you think'.

  Kalau kita fikir yang buruk2 akan dapatlah hasil yang buruk. Kalau fikir yang baik2 dapatlah hasil yang baik. Kita kena cinta diri kita sendiri dulu barulah kita dapat mencintai orang lain.

  Dan ada juga sesetengah orang yang suka mengkritik seseorang itu. Tak tahulah apa sebenarnya masalah orang ni. Apa yang tak kena di matanya pasti akan dikritik. Kadang2 orang sebegini lebih kepada 'perasan sempurna'. Pada dia, dia seorang sahaja yang betul. Kepada sesiapa yang ada sikap sebegini, tolonglah hentikan tabiat anda yang suka mengkritik tu.

  Disebabkan anda yang 'perasan sempurna' dan berlagak seperti 'Miss. Right', tanpa anda sedari anda dah jatuhkan semangat seseorang serta melukakan hatinya. Kalau sekali sahaja dikritik, pasti akan membawa perubahan yang besar dalam hidup seseorang dan mulalah hendak fikir yang bukan2. Kalau hendak mengkritik boleh, cuma berilah kritikan yang membina ataupun positif.

  Setiap manusia pasti ada kelemahan masing2. Hanya Allah S.W.T yang bersifat Maha Sempurna. Tak kisahlah badan anda gemuk, muka hodoh atau kurang pandai, seboleh-bolehnya, cubalah cari kelebihan diri anda. Jangan diperbesarkan kelemahan itu. Fikir secara positif dan sihat. Kalau anda berfikiran positif tentang diri anda, automatically, anda akan dapat keyakinan diri dan melalui keyakinan itu, akan terpancar 1001 kegembiraan dan orang tak akan lihat kelemahan anda lagi. Sampai sini saja. Apapun, think positive okay!

Illaliqaq.
 

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...