Jumaat, 14 Februari 2014

Peha Kiri Yang Dicubit, Peha Kanan Yang Terasa

  Assalamualaikum semua. Walaupun sekarang ni tengah sibuk dengan ujian bulanan pda bulan 3 nanti dengan aktiviti kokurikulum yang memang banyak dan tak terkecuali PBS kesayanganku. Tapi, tetap jugak nak ambil peluang menulis di blog ni. Lagi-lagi tentang isu masyarakat yng dah biasa kita dengar.

  Mesti semua dah dapat agak apa yang saya nak tulis kan. Ha, sebenarnya, isu 'terasa' ni memang dah biasa dalam masyarakat seluruh dunia ni. Kadang-kadang, ada yang terasa nya melebih-lebih. Selalunya, bab terasa ni banyak dekat perempuan. Tetapi, jangan ingat lelaki tak pernah terasa okay!

  Kita semua ni manusia biasa, ada hati, ada perasaan. Kalau dalam seumur hidup tak pernah terasa, bohong sangat2 lah. Mana mungkin seorang manusia tu kebal daripada perasaan macam ni. Kalau orang gila mungkin tak terasa, tapi kita yang waras ni, pasti kadang2 akan 'terasa'.

  Mungkin kita selalu berdepan dengan situasi di mana kita selalu terdengar orang lain bercakap pasal orang lain, tapi kita pula yang terasa penangannya. Mungkin 'orang lain' tu bercakap tentang sesuatu yang dekat dengan diri kita. Tak kisahlah apapun. Seperti yng berlaku di situasi yang kat bawah ni:

A: Kau tahu tak, si B tu, asyik2 beli beg2 yang berjenama. Tapi, rupa-rupanya ciplak!
C: Betul tu. Konon beli di London, tapi kat pasar malam je.
D: Diorang tau ke yang aku beli beg ni kat pasar malam je...(dalam hati)
(maaf, kalau contoh yng diberi kurang baik)

  Berdasarkan situasi di atas, kita dah tau yang si D tu terasa sbb dia pun beli beg ciplak sama dengan si B. Sebenarnya,kalau kita terasa sangat ni, tak bagus. Nanti orang meluat dengan perangai kita yang 'sentap' tak habis-habis. Jadi, kawal-kawallah 'sentap' anda ya. Tak semestinya orang tu ckp pasal anda. Kalau benar, buat tak tahu saja.

Illaliqaq.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...